When in Rome- mijn citytrip naar Rome

Vorige week ging ik samen met mijn vriendje op citytrip naar Rome. We hadden eindelijk een weekje vrijaf en na al dat studeren en een lastig eerste semester hadden we het beiden echt verdiend. Bovendien is het altijd leuk om eens wat tijd met z’n tweetjes te spenderen.  Het was mijn eerste bezoek aan de stad Rome en de eerste keer dat ik naar Italië ging (op een kort bezoekje van Venetië na). In deze post vertel ik jullie wat ik over de stad vind.

Ik heb eigenlijk niet zo veel foto’s genomen op deze citytrip. Ik had enkel mijn kleine camera mee, omdat mijn andere te veel plaats inneemt. Daarnaast vind ik het ook leuker om zelf dingen te zien en in me op te nemen, dan de hele tijd door mijn lens te kijken. Ik vond Rome een prachtige stad, maar had ook enkele opmerkingen.

Rome = top

Een ding is zeker, Rome is echt een prachtige stad. Het heeft een rijke geschiedenis en heel veel cultuur. De prachtige gebouwen en bezienswaardigheden zijn zeker impressionant. Zeker als je je gaat afvragen hoe ze al die dingen hebben gebouwd in die tijd. De stad in zijn geheel heeft een erg gezellige sfeer. De gebouwen zijn charmant, er zijn heel veel kleinen steegjes en de terrasjes en winkels zorgen voor een leuke sfeer.  Vele gebouwen kunnen wel een likje verf gebruiken, maar dat heeft de stad net dat tikkeltje extra. In de meeste buurten waar wij kwamen voelde ik me heel veilig en op mijn gemak. Al moest je altijd goed opletten voor het verkeer.

We verbleven in een klein hoteltje in de buurt Trastevere. Dat bleek een uitstekende keus, want we werden echt verliefd op de omgeving van ons hotel. Het is een van de hipste en gezelligste buurten van Rome. We verbleven in Residenza Santa Maria, een klein hotel met slechts zes kamers. De kamer was dik in orde en het hotel was echt uitstekend. In Italië ontbijten ze niet heel uitgebreid, maar we hadden voldoende keuze. Het viel me op dat je heel veel zoetigheden kon krijgen bij het ontbijt, zoals chocoladetaart en muffins. Mijn favorieten waren toch de croissants met chocoladevulling.

In totaal sliepen we drie nachten in Rome. Dat was voldoende, maar ook vermoeiend. We kozen ervoor om alles te voet te doen en onze benen hebben dat geweten. Wat hadden we elke avond pijn aan onze voeten! Ik vind vier dagen wel voldoende om alles te zien, toch in het laagseizoen.

Wat hebben we gezien?

Op de eerste volledige dag bezochten we Vaticaanstad. In de zomer is het hier vaak uren aanschuiven, maar wij hebben eigenlijk maar zo’n halfuur staan aanschuiven voor we in de kerk binnen mochten. De Sint-Pietersbasiliek is echt een prachtige kerk en heel indrukwekkend. Ik ben blij dat het niet te druk was, zo kon je alles op een rustig tempo bekijken. Ook voor het museum en de Sixtijnse kapel hoefden we amper aan te schuiven. Enkel de Sixtijnse kapel was erg druk waardoor je eerst amper tijd hebt om het goed te bekijken. Ik denk dat ik het daarom eerst niet zo bijzonder vond. Toen we bijna aan de uitgang van de kapel waren, vonden we eindelijk een plekje om het plafond goed te kunnen bekijken. En dan werd je er toch even stil van…

De volgende dag bezochten we het Colloseum en het forum romanum. Ook het Panteon en de Spaanse trappen zagen we die dag. Mijn vriendje weet best veel over die dingen, dus ik vond het leuk om hem als gids te gebruiken. Op de laatste dag zagen we ook nog de Trevi fontein en ik denk dat ik dat het meest indrukwekkende vond van de hele reis.

Er is dus vast en zeker genoeg te zien in Rome. Er is een gezellige sfeer en de stad is in zijn geheel best een mooie hoofdstad. Ook qua eten was het uitstekend. Ik hou van alles met pasta, dus mij maak je meteen gelukkig in Italië. Ik at onder andere een heerlijke lasagne, die ze in Rome maken zonder tomatensaus. Het is eigenlijk een witte lasagne en het is gewoon zo lekker. Ik heb ook de beste pizza ooit gegeten, het was er eentje met gebakken patatjes en stukjes worst. Echt subliem.

Kortom, we hebben er van genoten. Het heeft ons deugd gedaan om leuke dingen te ontdekken en samen er even tussenuit te zijn. Ik heb goed kunnen praten met mijn vriend en een reisje samen is altijd leuk om de relatie een boost te geven. Ook al hadden we die niet echt nodig. Toch hebben we alles op ons eigen tempo gedaan. Het heeft ook geen nut om uitgeput thuis te komen.

Minpuntjes

Ik vond Rome een leuke stad, maar zoals bij elke reis had ik wel enkele opmerkingen.

Zo is het verkeer in Rome wel echt een storende factor. Ten eerste, de Italianen rijden als gekken. Als ze drie verkeersvakken hebben, staan ze vaak met vijf auto’s naast elkaar aan de rode lichten. Er rijden enorm veel scooters en kleine auto’s. Het grootste probleem is dat in bijna alle straten auto’s zijn toegelaten. Dus ook in de winkelstraten, steegjes en in de buurt van monumenten. Best vreemd en ook storend. Je kan bijna nergens op je gemak lopen, zonder dat je bijna je tenen kwijt bent. De lucht is er nogal vervuild. Mijn vriend en ik hadden beiden net een griepje gehad en hadden echt last van onze longen door de lucht in Rome.

Rome heeft enorm veel leuke bezienswaardigheden, maar het lijkt alsof er niemand echt moeite wou doen om uit te leggen wat het was. In andere landen vind je vaak honderden bordjes met uitleg en leuke randinformatie over de monumenten. In Rome moest je je best doen om ééntje te vinden. Het forum romonum bijvoorbeeld is voor mij iets tamelijk onbekend. En dan vond je enkel een bordje met “Hier zie je voorwerp x”. Moest mijn vriend niet naast me hebben gelopen, had ik nooit geweten naar wat ik stond te kijken. En dat is wel jammer, want ik leer toch graag iets bij op reis.

Zijn jullie al naar Rome geweest?